تغییر دکوراسیون فروشگاه ها

شاید فروشگاه های خرده فروشی مانند سوپرمارکت ها و هایپرمارکت ها در نگاه اول صرفاً فضایی پر از قفسه ها، یخچال ها و مجموعه ای از کالاها به نظر برسند که کنار هم چیده شده اند تا شما به عنوان مشتری مراجعه کنید و کالای مورد نیازتان را خریداری کنید و نیازی به تغییر دکوراسیون قدیمی نباشد! نه، به این سادگی نیست!

چیدمان قفسه ها، تجهیزات و یخچال ها در عین سادگی، می تواند از قوانینی پیروی کند که تغییرات و نوسانات قابل توجهی در میزان فروش کالاها ایجاد کند. اینها قوانینی هستند که در نگاه اول به چشم نمی آیند و به شکلی نامحسوس تأثیر خود را بر ذهن و احساس و انتخاب های مشتری می گذارند.

از شکل و ساختار درب ورودی فروشگاه گرفته تا سبدها و چرخ های خرید فروشگاهی (چرخ دستی ها)، نورپردازی و دکوراسیون و طراحی و چیدمان قفسه ها، رنگ ها و در مجموع تمام جزئیاتی که ممکن است پیش پا افتاده به نظر برسند می توانند روی میزان فروش، حتی بیش از 1000درصد تأثیرگذار باشند.

 

تغییر دکوراسیون قدیمی فروشگاه

تغییر دکوراسیون قدیمی فروشگاه

بیشتر بخوانیم : قفسه بندی مغازه

روش های تغییر دکوراسیون قدیمی فروشگاه

در این مطلب، به چند مورد از جزئیاتی که میتوانند فروش هایپرمارکت یا هر نوع فروشگاه خرده فروشی را افزایش دهند اشاره میکنیم و سایر نکات را در مقاله های بعدی در رابطه با تغییر دکوراسیون قدیمی بررسی خواهیم کرد:

1. فاصله میان ردیف قفسه ها:

آیا میدانید چرا برخی فروشگاه ها، راهروهای میان ردیف های قفسه ها را تا این حد محدود و باریک تنظیم میکنند؟ شاید تصور کنید که علت اش این است که با ایجاد راهروهای بیشتر، تا جایی که فضا اجازه میدهد در انتهای راهروها صندوق دریافت (دخل) بیشتری برقرار کنند.

اما علت چیز دیگری است! راهروهای باریک میان قفسه ها، به ویژه راهروهایی که به صندوق های پرداخت منتهی می شوند، باعث می شوند که مشتریانی که برای پرداخت هزینه ی اقلام خریداری شده شان به صف ایستاده اند، چنانچه در مورد خرید کالایی دچار تردید شدند، به راحتی نتوانند به قفسه های مربوطه برگردند و کالاهایی را که نمیخواهند به قفسه های مربوطه بازگردانند!

و این یعنی کاهش احتمالِ اینکه کالایی مرجوع شود. این نوع طراحی به ذهن ناخودآگاه مشتری این پیام را می دهد که در چرخ خرید باقی گذاشتنِ کالایی که نیاز ندارد به مراتب بهتر از به دردسر افتادن برای بازگرداندن آن کالاها به قفسه هایشان است!

2. ارتفاع کالاهای داخل قفسه ها:

معمولاٌ استاندارد چیدمان محصولات در قفسه ها اینطور است که کالاهایی را که مورد استفاده بزرگسالان است در قفسه های وسطی که اغلب با ارتفاع چشم بزرگسالان در یک سطح هستند قرار میدهند. و سایر کالاها را که ویژه گروه های سنی پایین تر (کودکان و نوجوانان) یا کاربردهای غیرمعمول دارند در سطوح دیگری از قفسه ها قرار می دهند.

از لحاظ قیمت هم معمولاً کالاهای گران قیمت تر را در قفسه های میانی و هم ارتفاع با چشم مشتریان بزرگسال قرار میدهند بنابراین اگر کالاهای ارزان تر را در این قفسه های همسطح با چشم مشتریان بزرگسال قرار دهید، سود چندانی بدست نخواهید آورد!

3. اندازه چرخ های خرید فروشگاهی:

توجه کرده اید که اخیراً اندازهء چرخ های خرید فروشگاهی (چرخ دستی ها) بزرگتر شده است؟! این موضوع اتفاقی نیست و با برنامه برای تغییر دکوراسیون قدیمی صورت گرفته است! شما هم از این تغییر و تحولات سودآور عقب نمانید چرا که بر اساس تحقیقات، افزایش 100 درصدیِ اندازهء چرخ های خرید فروشگاهی، میزان خرید مشتریان را تا 20 درصد افزایش داد.

چون مشتریان بدون اینکه خودشان هم متوجه باشند، کالاهای بیشتری را در این سبدها یا چرخ های خرید فروشگاهی قرار می دهند. واضح است که محدود بودنِ ظرفیتِ چرخ های خرید در فروشگاه ها منجر به این می شود که مشتریان نه تنها از خرید کالاهایی که بطور آنی به آنها تمایل پیدا میکنند خودداری کنند، بلکه از خرید برخی از کالاهای مورد نیاز خود نیز به دلیل نبودن فضای کافی در چرخ خرید فروشگاه منصرف شوند.

به همین دلیل است که امروزه یافتن سبدها و چرخ های خرید کوچک و حتی متوسط در فروشگاه های خرده فروشی و هایپرمارکت ها تقریباً غیرممکن شده است!

 

تغییر دکوراسیون فروشگاه ها به چه دلیل مهم است؟

چیدمان قفسه ها، تجهیزات و یخچال ها در عین سادگی، می تواند از قوانینی پیروی کند که تغییرات و نوسانات قابل توجهی در میزان فروش کالاها ایجاد کند. اینها قوانینی هستند که در نگاه اول به چشم نمی آیند و به شکلی نامحسوس تأثیر خود را بر ذهن و احساس و انتخاب های مشتری می گذارند.

لطفا به اين مطلب امتياز دهيد

روش های تغییر دکوراسیون قدیمی فروشگاه چگونه است؟

از جمله روش های تغییر دکوراسیون فروشگاه ها فاصله بین قفسه ها، ارتفاع کالاهای داخل قفسه ها، اندازه چرخ های خرید فروشگاهی و سایر موارد اینچنینی اشاره کرد.

لطفا به اين مطلب امتياز دهيد

فاصله میان ردیف قفسه ها چگونه باید باشد؟

آیا میدانید چرا برخی فروشگاه ها، راهروهای میان ردیف های قفسه ها را تا این حد محدود و باریک تنظیم میکنند؟ شاید تصور کنید که علت اش این است که با ایجاد راهروهای بیشتر، تا جایی که فضا اجازه میدهد در انتهای راهروها صندوق دریافت (دخل) بیشتری برقرار کنند…

لطفا به اين مطلب امتياز دهيد

لطفا به اين مطلب امتياز دهيد

طراحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *