طراحی فروشگاه با محوریت جذب مشتری

طراحی فروشگاه با محوریت جذب مشتری


طراحی فروشگاه با محوریت جذب مشتری به چه صورت انجام می گیرد ؟

طراحی داخلی یک فروشگاه تماما” به روانشناسی باز می گردد. برای طراحی فروشگاه با محوریت جذب مشتری لازم نیست همه کالاهای موجودتان را به نمایش بگذارید. باید اقلامی که روی آنها تأکید دارید را به درستی عرضه نمایید، محصولات با استقبال کمتر فروشگاه را جلوی دید قرار دهید و بطور کلی مشتری را در سفرش به فروشگاهتان راهنمایی کنید.

یک اشتباه در طراحی کافیست تا تمایل آنها را به خرید از دست بدهید و آنها از مسیری که آمده اند برگردند. پس می بایست همه اقدامات لازم جهت نگه داشتن مشتری در فروشگاه و ترغیب وی به اتخاذ تصمیم مثبت برای خرید به کار گرفته شود.

از اولین عنصری که مشتریان در بدو ورودشان به فروشگاه می بینند تا راهروهایی که شریان دسترسی به فروشگاه هستند و نقاط کانونی و سرعت گیرهای فروشگاه که باعث میشوند در بخشهای خاصی توقف کرده و تمرکز کنند، همه و همه در سازماندهی چیدمان فروشگاهی نقش اساسی دارند. در ادامه به بهترین اقدامات قابل انجام در این حوزه که منجر به جذب مشتری می گردند می پردازیم:

توجه به نقاط عدم تمرکز

تسخیر نظر مشتری به محض ورود به فروشگاه با محصولات فوق العاده و پروموشن به نظر منطقی میرسد. به هر حال قصد دارید قبل از آنکه فرصت تغییر نظر داشته باشند توجهشان را جلب کنید. اما در طول سالیان متمادی ثابت شده که این موضوع لزوما” درست نیست. در واقع می بایست به مشتریان فضای کافی داده شود.

3 تا 5 متر اول فروشگاه که اصطلاحا” به آن منطقه عدم تمرکز هم اطلاق میشود جهت آشنا شدن مشتریان با فضای داخلی فروشگاه می باشد. این بدان معناست که اکثر کالاهایی که در این منطقه چیدمان شود مورد بی توجهی مشتری قرار می گیرد. خریدارها بیشتر به ویژگیهای دیگر مانند نورپردازی، رنگ، سازه ها و تبلیغات توجه میکنند تا از برند شما درک بهتری پیدا کنند. با در نظر گرفتن این موضوع مقتضی است به آنها فضای تنفس بدهید تا تصور مثبتی از فروشگاهتان در ذهن آنها شکل بگیرد. بنابراین از چیدمان کالا در این منطقه خودداری نمایید.

محصولات پیشنهاد ویژه را درسمت راست قرار دهید

در بدو ورود به فروشگاه 90 درصد مشتریان بدون آنکه خودشان متوجه شوند به سمت راست حرکت میکنند. این تصمیم غیر عمدی فرصتی بینظیر برای شما فراهم می آورد تا این فضا را در راستای تأثیر و مشغولیت ذهنی حداکثری مشتری طراحی نمایید. پس مطمئن شوید که محصولات با حداکثر کارایی را در این محل قرار دهید. اولین دیواری که مشتری با آن مواجه میشود (که به آن دیوار قدرت هم گفته میشود) توجه مشتری را به طرزی چشمگیر به خود جلب میکند که حتی میتواند به خرید سریع هم منجر شود. مهمتر از همه باعث می شود که بقیه فروشگاه را هم دنبال کنند.

در نظر داشته باشید که لازم نیست کل دیوار را با محصولات پر فروش شلوغ کنید. در عوض یک تم که خوشایند مشتریان باشد طراحی کنید. مثلا” دیواری با محصولات پر تقاضا، یا دیواری با محصولات تخفیف خورده. حتی میتوانید محصولات را با شعارهای برندها تلفیق کنید تا در پروسه تصمیم گیری آنها از طریق قدرت قصه سرایی تاثیر بگذارید.

به مشتریان گزینه های خرید سریع ارائه دهید

امروزه بسیاری از فروشگاه داران جهت تسهیل پرداخت و خروج مشتریان سیستمهای پیشرفته پوز خود اظهاری را ارائه میدهند. بر اساس یک نظرسنجی، فروشگاههایی که از این سیستم بهره جستند، نرخ فروش حدود 25 درصد بیشتر داشتند.

 

نحوه طراحی فروشگاه با محوریت جذب مشتری

نحوه طراحی فروشگاه با محوریت جذب مشتری

بیشتر بخوانیم : یخچال ویترینی

طراحی قفسه بندی، استند و یخچال فروشگاهی با توجه به عملکرد

توجه به عملکرد عامل کلیدی در طراحی فروشگاه می باشد. محصولاتی که به نمایش می گذارید نه تنها می بایست دسترسی آسان داشته باشند، بلکه باید مناسب و ایمن چیدمان شوند و ترجیحا” ظاهر آشفته نداشته باشند.

شایان ذکر است که این روال از اهمیت بالایی برخوردار است و نیازمند توجه مضاعف شما در تطبیق چیدمان قفسه های فروشگاهی می باشد.

زمانی که فضای موجود برای ارائه محصول را اندازه گرفتید، می بایست درباره انواع قفسه بندی فروشگاهی تحقیق کنید تا به بهترین راه حل ممکن برای استفاده بهینه از فضا دست یابید.

مولفه هایی همچون ارتفاع و عرض مناسب شلفها، تعداد طبقات متناسب با ارتفاع، کیفیت رنگ طبقات و پنل ها، استفاده از لیبل قیمت و شلف تاکرها و … به شما کمک میکند تا تصمیم مناسبی در این زمینه اتخاذ کنید.

مشتریانتان را به شروع یک سفر راهنمایی کنید

خریدار امروزی علاقمند است در تجربه خریدش راهنمایی شود. چنانچه در فروشگاهتان مسیری برای وی ترسیم نکنید، احتمالا” یا به بخش زیادی از محصولاتتان توجهی نمیکند و یا با سردرگمی راهش را کج میکند. واضح است که این گزینه مطلوب شما نیست. شما میخواهید فروش داسته باشید و مهمتر از آن مشتریان وفادار بسازید.

برای رسیدن به این اهداف میتوانید با قرار دادن تبلیغات، علائم راهنما، شلف تاکرها و … به مشتریان کمک کنید تا در راهروها و در کنار تعداد بیشمار محصولات قدم زده و تمام توجهشان را به کالاها معطوف نمایند.

چنانچه این مسیر از دیوار سمت راست شروع شده باشد، شما مشتریان را به قفسه های انتهای فروشگاه هدایت کرده و سپس در خلاف جهت عقربه های ساعت به سمت چپ و خروجی فروشگاه هدایت میکنید.

اما این بدان معنا نیست که نباید نقاط کانونی و حتی سرعت گیر در طول این مسیر در نظر بگیرید که سرعت مشتری کم شده و به بخشهای مختلف توجه نماید.

تاکید به فضای شخصی و راحتی مشتری

در صنعت خرده فروشی پدیده ای جالب به نام اثر ” تماس مشتریان” وجود دارد. مشتریان ذاتا” نمیخواهند با مشتریان دیگر در راهروهای فروشگاه تماس یا برخورد ( به علت فضای محدود راهروها و امکان تماس در حرکت) داشته باشند.

و از اینرو سعی میکنند اگر فضایی را جهت تردد و توقف روبروی شلفها کوچک میبینند ترجیحا” از این فضا عبور نکنند. این اشتباه رایج طراحی فروشگاهی باعث استقبال کمتر مشتریان از این فضاها و در نتیجه عدم فروش کالاهای این بخشها می شود.

برای اجتناب از این موضوع، سعی کنید رفاه مشتری را دراولویت قرار دهید. راهروها را عریض در نظر بگیرید. شلفها و استندهای فروشگاهی را مرتب چیدمان کرده و قفسه خالی نداشته باشید.

شاید تخصیص فضای زیاد برای سهولت تردد مشتری کاری سخت باشد علی الخصوص اگر تعداد اقلام کالایی زیادی داشته باشید ولی در نظر داشته باشید این امر در جهت تاثیرگذاری در تجربه خرید مشتری در فروشگاه شما بسیار حیاتی است.

هدف طراحی فروشگاهی امروزی عبارتست از: ساده و مختصر کردن تجربه خرید، تاثیر گذاری مثبت در فرآیند تصمیم گیری مشتری و ایجاد تناوب در مدل تجاری شما. از این نکات اساسی در راستای جلب رضایت مشتری استفاده کنید و افقهای جدید موفقیت را در خرده فروشی تجربه نمایید.

طراحی فروشگاه با محوریت جذب مشتری به چه صورت انجام می گیرد ؟

طراحی داخلی یک فروشگاه تماما” به روانشناسی باز می گردد. لازم نیست همه کالاهای موجودتان را به نمایش بگذارید. باید اقلامی که روی آنها تأکید دارید را به درستی عرضه نمایید، محصولات با استقبال کمتر فروشگاه را جلوی دید قرار دهید و بطور کلی مشتری را در سفرش به فروشگاهتان راهنمایی کنید.

لطفا به اين مطلب امتياز دهيد

قرار دادن محصولات پیشنهاد ویژه درسمت راست چگونه به جذب مشتری کمک می کند؟

در بدو ورود به فروشگاه 90 درصد مشتریان بدون آنکه خودشان متوجه شوند به سمت راست حرکت میکنند. این تصمیم غیر عمدی فرصتی بینظیر برای شما فراهم می آورد تا این فضا را در راستای تأثیر و مشغولیت ذهنی حداکثری مشتری طراحی نمایید.

لطفا به اين مطلب امتياز دهيد

طراحی قفسه بندی، استند و یخچال فروشگاهی با توجه به عملکرد چگونه است ؟

توجه به عملکرد عامل کلیدی در طراحی فروشگاه می باشد. محصولاتی که به نمایش می گذارید نه تنها می بایست دسترسی آسان داشته باشند، بلکه باید مناسب و ایمن چیدمان شوند و ترجیحا” ظاهر آشفته نداشته باشند.

لطفا به اين مطلب امتياز دهيد

لطفا به اين مطلب امتياز دهيد

دسته‌بندی نشده

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!